Do 28 lutego br. jednostki samorządu terytorialnego mogą wnioskować o dofinansowanie zadań drogowych ze środków rezerwy subwencji ogólnej na rok 2025. Kwota rezerwy subwencji ogólnej zaplanowana w ustawie budżetowej na ten rok wynosi 330 mln zł.
Dofinansowanie inwestycji drogowych z rezerwy subwencji ogólnej to kolejny, obok Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, mechanizm wsparcia władz samorządowych. Zależy nam na tym, aby systematycznie poprawiał się stan techniczny dróg lokalnych, z których mieszkańcy korzystają na co dzień – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznacza się na dofinansowanie:
- inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
- remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
Propozycja kryteriów do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej w roku 2025, uzgodniona przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów, została 24 stycznia br. pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wnioski na rok 2025 r. można składać wyłącznie drogą elektroniczną.
Ze środków rezerwy subwencji ogólnej w latach 1999-2024 samorządy (województwa, powiaty i miasta na prawach powiatu) otrzymały łącznie ponad 8,1 mld zł. W roku 2025 – podobnie jak w poprzednich latach – preferowane będą zadania obejmujące budowę, przebudowę oraz remont (remont wyłącznie w przypadku miast na prawach powiatu) obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów), a także zapewniające dojazd pojazdów ciężkich do miejsc załadunku i wyładunku np. centrów logistycznych, terminali przeładunkowych.
W 2024 r. dofinansowanie z rso przyznano 302 mln zł na realizację zadań prowadzonych przez 101 jednostek samorządu terytorialnego w tym:
- 14 województw na kwotę 60,4 mln zł,
- 55 powiatów na kwotę 125,3 mln zł,
- 32 miasta na prawach powiatu na kwotę 117 mln zł.
kom/ bch/ js/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz