W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który zakłada możliwość pobierania opłat za postój w soboty, niedziele i święta przez samorządy mniejszych miast – przypomniał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister poinformował, że 10 stycznia 2025 r. odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (druk nr 880), który wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez samorządy mniejszych miast w zakresie możliwości pobierania opłaty za postój także w soboty, niedziele i święta.
Zgodnie z projektem ustawy, śródmiejską strefę płatnego parkowania rada gminy będzie mogła wytyczyć na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy jeżeli spełnione są warunki, określone dla tworzenia tzw. zwykłej strefy płatnego parkowania, a ustanowienie zwykłej strefy może nie wystarczyć do skutecznej realizacji polityki transportowej i ochrony środowiska.
„Proponowane rozwiązanie sprowadza się zatem do wykreślenia z obecnie obowiązującego brzmienia przepisu ograniczenia w zakresie „miast o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców"” – wyjaśnił wiceszef MI. Dodał, że wobec trwających prac nad zmianą ustawy „nie ma potrzeby podejmowania dodatkowych działań legislacyjnych”.
Zgodnie z obowiązującą ustawą o drogach publicznych, śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, przy spełnieniu powyższych warunków. Zgodnie z ustawą opłatę za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania rada gminy może pobierać w określone dni lub codziennie, w określonych godzinach lub całodobowo.
Zdaniem posła Kazimierza Gwiazdowskiego w gminy uzdrowiskowe, które notują wzmożony ruch w święta i weekendy, powinny mieć możliwość wprowadzania opłat parkingowych w dniach ustawowo wolnych od pracy.
„Postulat ten pozwoliłby na skuteczniejsze zarządzanie ruchem, ograniczenie negatywnego wpływu samochodów na środowisko oraz ochronę cennych obszarów naszego kraju” – poinformował poseł dodając, że obecnie obowiązujące przepisy, jak również zaproponowana nowelizacja art. 13b ust. 2a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, nie przewidują możliwości pobierania opłat parkingowych w dni świąteczne oraz ustawowo wolne od pracy.
„W praktyce oznacza to, że w okresach największego natężenia ruchu, takich jak weekendy i święta, gminy uzdrowiskowe nie mają narzędzi do efektywnego zarządzania ruchem drogowym” – wyjaśnił poseł Gwiazdowski.
Zgodnie z obowiązującą ustawą o drogach publicznych, śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, przy spełnieniu powyższych warunków. Zgodnie z ustawą opłatę za postój w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania rada gminy może pobierać w określone dni lub codziennie, w określonych godzinach lub całodobowo.
mc/ mp/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz