Image by Bruno from Pixabay.com
Krajowy System e-Faktur jest zewnętrznym programem rządowym, w którym trzeba się uwierzytelnić, aby mieć dostęp do jego funkcji i nadać uprawnienia także innym osobom. Jeżeli wygenerujemy token do łączenia się z KSeF, zadbajmy o to, aby nie miały do niego dostępu nieuprawnione osoby! W jaki sposób przeprowadzić ten proces? Jak nadać uprawnienia do KSeF dla biura rachunkowego?
Uwierzytelnienie w Krajowym Systemie e-Faktur może się odbywać na kilka sposobów. Jak się uwierzytelnić w KSeF? To zadanie wykonamy za pomocą:
Wybór ostatecznej formy jest kwestią indywidualną, zależną od rodzaju firmy i własnych możliwości. Co ważne, autoryzacja w systemie może odbyć się także poprzez token - to ciąg znaków alfanumerycznych, który generowany jest bezpośrednio z poziomu KSeF. Do tokena można przypisać uprawnienia bez wskazywania danej osoby, dlatego jest to uniwersalna metoda autoryzacji w krajowym Systemie e-Faktur. Ustawodawcy dają nam możliwość przeprowadzenia uwierzytelnienia w KSeF za darmo lub odpłatnie, bez względu na to, czy działamy jako osoba fizyczna czy spółka.
Jak nadać uprawnienia do KSeF dla biura rachunkowego? To zadanie staje się łatwiejsze wtedy, gdy korzystamy ze sprawdzonego systemu wFirma. Aby nadać uprawnienia dla biura rachunkowego jako osobie fizycznej, przedsiębiorca musi na koncie swojej firmy (podpiętym pod dane biuro) przejść do zakładek: Ustawienia-Faktury-E-Faktury-Krajowy System e-Faktur-Nadawanie uprawnień oraz wskazać nadawane uprawnienia. Pamiętajmy o tym, że upoważniony do dostępu w KSeF właściciel biura rachunkowego ma możliwość logowania się w systemie wFirma dla biur rachunkowych i autoryzowania się na koncie klienta, korzystając z profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Wystarczające jest wybranie zakresu uprawnień, które zostały mu nadane przez przedsiębiorcę w Krajowym Systemie e-Faktur.
Podatnik może swobodnie zadecydować, czy chce bezpośrednio nadać uprawnienia danym osobom fizycznym (przykładowo pracownikowi biura rachunkowego), czy wskazać podmiot uprawniony do wystawiania lub/i odbierania faktur, w szczególności nadając uprawnienia do użytkowania KSeF dla biura rachunkowego, pozwalając temu podmiotowi na pośrednie przekazywanie uprawnień.
W wielu osobach wątpliwości wzbudza paragon z NIP-em a KSeF. Warto podkreślić, że uproszczone faktury są specyficzną odmianą faktur, które zawierają ograniczony zestaw danych. Wprowadzone zostały nowe przepisy w tym temacie, które łagodzą obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych w przejściowym okresie. Co to oznacza? Od 1 lutego do 31 grudnia 2026 roku podatnicy obowiązkowo korzystający z KSeF i wystawiający paragony fiskalne, będą mieli możliwość tworzenia faktur elektronicznych lub papierowych. Dzięki temu wiemy, że zaistnieje możliwość wystawiania faktur uproszczonych i z kas fiskalnych na takich samych zasadach, jak obecnie, jednak do końca grudnia 2026 roku. Konsekwencją jest zatem wystawianie faktur uproszczonych w postaci paragonów fiskalnych z NIP-em w okresie od 1 lutego do 31 grudnia przyszłego roku - te faktury nie będą wprowadzane do Krajowego Systemu e-Faktur. Z kolei od 1 stycznia 2027 roku trzeba liczyć się z tym, że faktury uproszczone będą wystawiane jedynie w postaci e-faktur!
Jak korzystać z KSeF w systemie wFirma? W takiej sytuacji do dyspozycji mamy darmową integrację z KSeF w zakresie nadawania uprawnień innym osobom, nielimitowanego wystawiania przychodowych faktur do KSeF czy nielimitowanego pobierania przychodowych i kosztowych faktur bezpośrednio z tego systemu. W celu integracji z KSeF, przechodzimy do zakładek: Ustawienia-Faktury-E-Faktury-Krajowy System e-Faktur i zaznaczamy Włącz Integrację. Jak widzimy, to zadanie jest bardzo proste i pozwala sprawnie korzystać z wszystkich funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur.