Pracownicy, dla których sobota jest dniem wolnym od pracy muszą dostać dodatkowy dzień wolny – przypomniał Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki w odniesieniu do przypadającego w sobotę dnia Wszystkich Świętych. O tym, kiedy będzie można odebrać wolne, zdecyduje pracodawca.
Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki w mediach społecznościowych Państwowej Inspekcji Pracy opublikował wyjaśnienia związane z uprawnieniami pracowniczymi w związku z przypadającym w sobotę dniem 1 listopada.
„W tym roku dzień Wszystkich Świętych wypada w sobotę, a to oznacza że pracownicy, dla których sobota jest dniem wolnym od pracy muszą dostać dodatkowy dzień wolny” – wskazał Stanecki. „To pracodawca decyduje, kiedy udzieli dnia wolnego od pracy. Może zgodzić się na nasz wniosek, ale nie jest do tego zobowiązany” – dodał.
Stanecki przypomniał też, że dodatkowy dzień wolny powinien zostać wyznaczony przez pracodawcę w tym samym okresie rozliczeniowym w którym wystąpiło święto. Nie ma jednak obowiązku wyznaczania wolnego wszystkim pracownikom w tym samym terminie.
„Dla większości pracowników oznacza to, że wolne będzie musiało nastąpić w listopadzie, ani wcześniej, ani później. Tylko wtedy, kiedy w firmie obowiązuje inny okres rozliczeniowy niż jednomiesięczny, na przykład trzymiesięczny czy nawet dwunastomiesięczny, wolne może nastąpić w innym miesiącu niż w listopadzie” – podkreślił.
Zgodnie z wyjaśnieniami szefa PIP, w przypadku gdy w wyznaczonym przez pracodawcę dniu wolnym pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, nie ma on prawa do odebrania wolnego w innym terminie. W przypadku, gdy w tym okresie został zaplanowany przez pracownika urlop, to dzień ten wraca do puli urlopu wypoczynkowego i można go wykorzystać do końca września następnego roku.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz