Co daje Mały ZUS Plus? Czy pilną sprawę musimy załatwiać na Sali obsługi klienta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych? Do czego służy formularz ZUS PEL i jakie dane udostępniamy przez nadanie pełnomocnictwa? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule.
Co daje Mały ZUS plus?
Mały ZUS plus daje szansę na płacenie nawet 4 razy niższych składek na ubezpieczenia społeczne niż na zasadach ogólnych. Warunkiem skorzystania z takiej ulgi jest, aby przychód przedsiębiorcy w poprzednim roku nie przekroczył 120 tys. zł. Stosujący ulgę przedsiębiorca oblicza składki od połowy swojego przeciętnego miesięcznego dochodu w poprzednim roku. Ulga nie dotyczy składki zdrowotnej ani na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Do tej pozy ulga obowiązywała przez maksymalnie 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy prowadzenia firmy. Od 1 sierpnia br. ten okres wydłużył się o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystali, korzystają lub skorzystają z ulgi przynajmniej przez jeden miesiąc w 2023 roku. Jeśli komuś ulga wyczerpała się na początku roku, na ponowne zgłoszenie się do niej ma czas do 31 grudnia br. Z kolei ci, którzy aktualnie korzystają lub do końca roku zaczną korzystać z ulgi, nie będą musieli się z niej wyrejestrowywać po 36, ale dopiero po 48 miesiącach.
Muszę załatwić pilną sprawę na Sali obsługi klienta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W te upalne dni boję się wychodzić z domu. Czy jest jakiś sposób na załatwienie mojej sprawy nie wychodząc z domu?
Nie trzeba przychodzić do ZUS, by załatwić swoje sprawy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca klientów do kontaktu przez wideorozmowy, czyli e-wizyty. Wystarczy mieć dostęp do internetu, smartfon, tablet lub komputer z kamerką, głośnikiem i mikrofonem. Aby umówić rozmowę z ekspertem on-line, wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link „Umów się na e-wizytę”. Możemy samemu wybrać dogodny termin zdalnego spotkania. Przed umówioną e-wizytą z pracownikiem ZUS, przypominamy o jej terminie SMS-em. Podczas wideorozmowy klienci mogą załatwić większość swoich spraw związanych m.in. z emeryturami i rentami, prowadzeniem firmy, wypłatą zasiłków, potwierdzeniem profilu PUE, czy świadczeniami rodzinnymi jak np. 800+. Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. Usługa dostępna jest też w języku migowym i ukraińskim. Mogą z niej również skorzystać osoby z niepełnosprawnością słuchu, a także niewidzące i niedowidzące. Zakład pomyślał też o osobach starszych i takich, które wymagają szczególnej opieki. Mogą one skorzystać z e-wizyty w obecności członka rodziny, opiekuna faktycznego lub prawnego. Wystarczy podać jego dane przy rezerwacji e-wizyty. Jeśli nie możemy skorzystać z umówionej wideorozmowy, trzeba pamiętać, aby ją anulować. Można to zrobić, klikając link, który otrzymaliśmy mailem. W ten sposób ktoś inny będzie mógł skorzystać.
Do czego służy formularz ZUS PEL i jakie dane udostępniam przez nadanie pełnomocnictwa?
Wypełnij formularz ZUS PEL, jeśli chcesz upoważnić wybraną przez Ciebie osobę do załatwienia w ZUS spraw w Twoim imieniu. Pełnomocnictwo może być udzielone na czas określony lub bezterminowo, do odwołania. Jeśli chcesz odwołać wcześniej udzielone pełnomocnictwo, wypełnij formularz PEL-O. Jeśli natomiast chcesz zawęzić lub rozszerzyć zakres udzielonego pierwotnie pełnomocnictwa to musisz dostarczyć do ZUS nowy formularz ZUS PEL i podać taki zakres czynności, do jakiego powołujesz wybraną osobę.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz