Zamknij

Koncert Niedzielny w Muzeum Romantyzmu

13:40, 14.02.2022 BW / Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Aktualizacja: 15:02, 17.02.2022
Skomentuj Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

„Miłość na ziemi jedyną podporą, jedynym życiem śród podłości i zbrodni, śród mąk i trwóg, śród niepewności i szałów świata” – pisał Zygmunt Krasiński w liście do Delfiny Potockiej z 20 czerwca 1847 r.

13 lutego za sprawą Koncertu Niedzielnego nr 604 w niepowtarzalnym wykonaniu: Joanny Błażej-Łukasik – fortepian, Katarzyny Plewniak – mezzosopran oraz Pawła Łukasika – altówka, przenieśliśmy się do salonu poetycko-muzycznego, tak popularnego w romantyzmie, aby pochylić się nad najpiękniejszym idiomem tej epoki jakim jest miłość romantyczna.

Koncert „Najpiękniejsze wiersze i utwory muzyczne o miłości” przywoływał na myśl epokę romantyzmu i jej najpiękniejszy idiom, jakim jest miłość romantyczna. Podkreślał też wysoką kulturę muzyczną oraz literacką "żyjącą" wówczas w salonach polskich.

Repertuar koncertu złożony był z wybranych; najpiękniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów literackich polskich romantyków oraz późniejszych autorów, przeplatanych najpopularniejszymi utworami opiewającymi miłość, a także podyktowanymi tym najwspanialszym uczuciem. Zaprezentowane zostały między innymi utwory: Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki.

Z racji przypadającej 19 lutego br. 210. rocznicy urodzin Zygmunta Krasińskiego do programu Koncertu zostały włączone fragmenty  utworów poetyckich oraz listów autora „Nie-Boskiej komedii”.

Po koncercie odbył się wernisaż wystawy planszowej „Romantyzm brytyjski”, która jest eksponowana we foyer Oranżerii.

Kolejny Koncert Niedzielny  w Muzeum Romantyzmu odbędzie się 13 marca

NOTKI BIOGRAFICZNE

Joanna Błażej-Łukasik – fortepian

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. M. Koziaka. Swoją grę doskonaliła pod kierunkiem I. Rolanowskiej, J. Łukowicza, W. Obidowicza, R. Baksta, M. Cieniawy i J. Gorbatego.  Od czasu studiów koncertuje jako solistka i kameralistka biorąc udział w wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i Europie. W swym dorobku posiada także nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także unikatowe nagrania CD z muzyką mało znanych kompozytorów polskich m.in. Ignacego Krzyżanowskiego, Jana Kleczyńskiego, W. Każyńskiego oraz Józefa Ignacego Kraszewskiego (!). Od wielu lat współpracuje także z wieloma znakomitymi polskimi i zagranicznymi artystami zapraszając ich do swoich oryginalnych projektów koncertowych. Jednym z najświeższych dokonań był cykl koncertów z rzadko wykonywanymi kwartetami fortepianowymi W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Jej bogaty repertuar obejmuje szeroki wachlarz muzyki klasycznej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Poszukuje także inspiracji, realizując projekty zarówno z gatunku muzyki klasycznej jak i pogranicza klasycznej i rozrywkowej, ukazując możliwość zastosowań klasycznego fortepianu w tworzeniu nowych jakości brzmieniowych. Jest cenioną kameralistką i akompaniatorką – uzyskała wiele nagród i wyróżnień na prestiżowych konkursach i festiwalach instrumentalnych.

Paweł Łukasik – altówka

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie altówki M. Muzyki-Gołogórskiej. Od czasu studiów koncertuje w wielu znakomitych ośrodkach kulturalnych w Polsce i Europie. W swym dorobku posiada także nagrania radiowe, a także CD z twórczością mało znanych kompozytorów polskich włączając unikatowe kompozycje Kajetana oraz Józefa Ignacego Kraszewskich. Stale współpracuje z wieloma znakomitymi muzykami wykonując także muzykę kameralną w różnych zespołach. Jednym z ostatnich projektów był cykl koncertów z rzadko wykonywanymi kwartetami fortepianowymi W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Czynnie zajmuje się propagowaniem altówki w roli instrumentu solowego, dokonując wielu Transkrypcji, autorskich aranżacji oraz nagrań dla PR. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się także lutnictwem – gra na wykonanym przez siebie instrumencie.

Katarzyna Plewniak – mezzosopran

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, Od ponad 20 lat czynnie koncertuje w Polsce i za granicą wykonując repertuar kameralny (ze szczególnym uwzględnieniem pieśni XIX wieku), a także operowy i oratoryjny.  Od roku 2003/2004 jest solistką Towarzystwa Muzyczno-Śpiewaczego w Dębicy, gdzie co roku wciela się w role bohaterów najbardziej znanych oper oraz musicali. Wykonywała partie m.in.: Zofii w Halce St. Moniuszki, Doroty w Krakowiakach I Góralach J. Stefaniego i W. Bogusławskiego, Jawnuty w Jawnucie  St. Moniuszki, Zofii w Nowym Don Kichocie St. Moniuszki i W. Bogusławskiego, tytułową rolę w operze G. Bizeta Carmen, Flory Bervoix w Traviacie G..Verdiego, Gianetty w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Jadwigi w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Cherubina w Weselu Figara W. A. Mozarta, partię Zofii we Flisie St. Moniuszki, Księcia Orłowskiego w operetce Zemsta Nietoperza J. Straussa, Cajtel w widowisku artystycznym Tych miasteczek nie ma już  na motywach musicalu  Skrzypek na dachu oraz partię Marii Magdaleny w musicalu Jesus Christ Superstar A. Lloyd Webbera i Tima Rice’a. Występowała na licznych koncertach zarówno z repertuarem operowymj jak i muzyką oratoryjną wykonując m.in.: Mszę Koronacyjna KV 317 W. A. Mozarta, Te Deum KV 141 W. A. Mozarta,  Beatus vir RV 598 A. Vivaldiego, Missa solemnis C KV  337  W. A. Mozarta ,  Mszę G-dur F. J. Haydna.  Występowała m.in z Bytomską Orkiestrą Gorczyckiego pod batutą prof.dr. hab. Benedykta Błońskiego, jak również pod batutą Macieja Niesiołowskego oraz Tarnowską Orkiestrą Kameralną. Od kilku lat współpracuje  z Agencją Artystyczną “Impresja” w Tarnowie.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia (poniżej)!

(BW / Muzeum Romantyzmu w Opinogórze)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%