Zamknij

Uważaj na spoofing

22:14, 21.01.2022 Piotr Olewiński, ZUS województwa mazowieckiego Aktualizacja: 14:13, 25.01.2022
Skomentuj pixabay.com pixabay.com

Konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami – przypomina ZUS.

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.

W ostatnich dniach placówki ZUS otrzymują od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS (nr 22 560 16 00 wyświetlany na telefonie klienta). Osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.

Należy podkreślić, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.

Faktem jednak jest to, że w ostatnich dniach pracownicy ZUS dzwonią do swoich klientów dużo częściej. Chodzi np. o zaproszenie do udziału w szkoleniach dot. zmian wynikających z Polskiego Ładu. W żadnym wypadku nie pytają jednak o modyfikację konta PUE, hasła itp. Te połączenia są bezpieczne. Urząd jasno apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS. ZUS zaznacza, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.

ZUS już dawno temu wprowadził pewne standardy dot. sytuacji, w których jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem. Konsultanci zawsze przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta.

(Piotr Olewiński, ZUS województwa mazowieckiego)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%